HVAD ER PROCESOPTIMERING?
Formålet med procesoptimering er at ændre dine forretningsprocesser, så de bliver bedre end de er i dag. Når vi optimerer forretningsprocesser, fokuserer vi på at øge omsætningen, reducere omkostningerne, øge medarbejdertilfredsheden og øge kundetilfredsheden.
Optimering af forretningsprocesser kan udføres i alle slags organisationer, herunder startups, små og mellemstore virksomheder (SMV'er), globale virksomheder, offentlige organisationer, nonprofitorganisationer mv. På samme måde kan procesoptimering bruges i næsten alle typer virksomheder, f.eks. produktionsvirksomheder, servicevirksomheder, e-handelsvirksomheder eller handelsvirksomheder.
Procesoptimering hjælper dig med at opnå betydelige konkurrencefordele. Hos Tiblo er vi eksperter i procesoptimering, og kan hjælpe din virksomhed med at opnå mærkbare resultater.
VIRKSOMHEDER, DER BRUGER PROCESOPTIMERING
I dag bruger alle større virksomheder procesoptimering i et eller andet omfang, ligesom mange mindre virksomheder også opnår stor succes med procesoptimering.
Nogle virksomheder følger veldokumenterede og strukturerede optimeringsmodeller, filosofier og teorier (LEAN, Six Sigma, Systems Thinking, Just-in-time (JIT), Business Process Re-engineering (BPR), Theory of Constraints (TOC) mv.), mens andre går mere tøvende og ustruktureret til opgaven. Nogle store virksomheder, der bruger teorier om procesoptimering på en struktureret måde, omfatter Nike, Intel, Ford, Toyota, Motorola, John Deere og Caterpillar Inc.
Nike
Intel
Ford
Toyota
Motorola
John Deere
Caterpillar Inc.
Klik her for at se nogle af de resultater, de har opnået ved at bruge optimeringsteorier på en struktureret måde.
RESULTATER, SOM INTEL OPNÅEDE MED LEAN
”For fem år siden tog det os 14 uger at introducere en ny chip på vores fabrik; nu tager det ti dage. Vi var den første Intel-fabrik, der opnåede denne tid ved hjælp af Lean-principper."
- Joe Foley, fabrikschef hos Intel Fab Operations i Leixlip, Irland (Kilde: manufacturingglobal.com).
VORES INSPIRATION OG HELTE
Vores eksperter har stærke akademiske baggrunde og flere års erfaring med procesoptimering.
Vi er inspireret af førende teorier og teoretikere inden for procesoptimering. Nedenfor finder du en kort liste over de teorier og teoretikere, der ligger til grund for vores arbejde.
Lean
Lean blev opfundet hos Toyota i 1930'erne. Det er den mest udbredte optimeringsfilosofi på verdensplan. Læs mere om Lean her.
Six Sigma
Six Sigma er en af de mest udbredte procesoptimeringsteorier på verdensplan. Den blev opfundet af Motorola i 1986. Lær mere om Six Sigma her.
Dr Deming
Dr. W. Edwards Deming har skrevet flere bestsellere og anses af mange for at være den største guru inden for kvalitet. Læs mere om hans teorier her.
Eliyahu Goldratt
Eliyahu M. Goldratt opfandt Theory of Constraints (flaskehalsteorien) og har skrevet mange bestsellere. Læs mere om hans teorier her.
John Seddon
John Seddon har skrevet flere bestsellere. Han er bl.a. ekspert i optimering af virksomheder, der sælger serviceydelser. Han har opfundet Vanguardmetoden, som bruges til at optimere servicevirksomheder. Læs mere om Seddons teorier her.
PROCESOPTIMERINGSTEORIER FORKLARET I VIDEOFORMAT
Nogle af vores kunder finder det udfordrende at forstå procesoptimering. Vi ved, at det kan være lettere at forstå et kompliceret budskab, hvis det bliver forklaret visuelt. Derfor har vi samlet fem korte film, der forklarer procesoptimering gennem forskellige tilgange og midler. Vi er sikre på, at du vil få en god forståelse af emnet, når du har set filmene.
LEARN ABOUT LEAN BY EATING PIZZA
0.00 / 2:38
0.00 / 2:38
LEAN SIX SIGMA IN 8 MINUTES
0.00 / 2:19
0.00 / 2:19
W. EDWARDS DEMING: THE 14 POINTS
0.00 / 5:34
0.00 / 5:34
WHAT IS A UIPATH SOFTWARE ROBOT?
0.00 / 2:38
0.00 / 2:38
HVAD ER EN UIPATH SOFTWARE ROBOT?
0.00 / 2:38
0.00 / 2:38
HVAD ER EN UIPATH SOFTWARE ROBOT?
0.00 / 2:38
0.00 / 2:38
VORES TILGANG TIL PROCESOPTIMERING
Som vi ser det, er der fire grundlæggende parametre indenfor optimering af forretningsprocesser: omsætning, omkostninger, kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed. Når vi hjælper virksomheder med procesoptimering, er vores arbejde fokuseret på at forbedre et af disse grundlæggende parametre. Men hvis det er muligt, forsøger vi ofte at optimere alle fire parametre samtidig. Altså forsøger vi at:
Når vi ændrer forretningsprocesserne, bliver din virksomhed mere konkurrencedygtig. Undervejs i procesoptimeringsprojektet, giver vi dig anbefalinger til hvad du kan gøre for at forbedre dine processer. Eksempler herpå kunne være at:
Vi har en holistisk tilgang til forbedringer, fordi vi mener, at alle delelementer i en organisation påvirker hinanden. Derfor vil vi oplyse dig om alle de ting, du kan gøre for at opnå forbedringer. Tiblo er et digitalt bureau, og vores hovedkompetencer er digitale produkter. Vi vil derfor primært fokusere på at optimere dine forretningsprocesser gennem digitale løsninger. Det kan omfatte ændringer til jeres eksisterende software, køb eller udvikling af ny software, ændringer i hvordan I bruger eksisterende software, køb af ny hardware, der kører jeres software (computere, tablets, servere, smartphones osv.) mv.
Alle de forbedringstiltag, vi foreslår, vil blive noteret og forklaret i analysematerialet, som vi udarbejder til dig. Vi ved af erfaring, at det kræver en kulturændring i organisationen, hvis man skal få succes med at bruge digitale produkter. Vi har erfaring med at undervise virksomheder i kulturforandringer, og det vil også være et fokusområde for os, når vi optimerer processer i din virksomhed.
VORES METODE
Den procesoptimeringsmetode vi vælger, afhænger af dit specifikke problem. Men ofte er vores generelle tilgang som nedenstående:
ANALYSE
Det første skridt er at analysere de processer, du ønsker at ændre. Dertil bruger vi værktøjer som spildtypeanalyse, kortlægning af værdikæder, svømmebanediagrammer, interviews, spørgeskemaer, efterspørgselsanalyse, flaskehalsanalyse, tidsstudier, OEE-beregninger, årsagsanalyse (Ishikawa diagram), analyse af målesystemer, kultur- og organisationsanalyse mv.
Gennem analysen får vi forståelsen af de grundlæggende årsager til problemerne. I denne fase udarbejder vi også løsninger på problemerne.
PLANLÆGNING
I denne fase beskriver vi de grundlæggende årsager til dine problemer og de foranstaltninger, du kan træffe for at løse dem. Vi udfører også en cost-benefit-analyse for hver løsning. Det giver dig et overblik over, hvad det koster at forbedre processen, og illustrerer hvilke fordele du vil få ud af det. Gevinsterne vil være håndgribelige: medarbejdere, der sparer 50% af den tid, de i øjeblikket bruger på en proces (hvilket fører til lavere omkostninger), en reduktion af leveringstiden i produktion/service (en gladere kunde, fordi hun får det, hun har bedt om, hurtigere), opskalering af kvaliteten af den service, som kunden modtager, færre fejl i dine interne data, bedre måder at måle KPI'er på mv.
Vi fremlægger alle disse forslag i en enkel og letforståelig rapport. Herefter kan du vælge de forbedringstiltag, du ønsker. Denne fase kaldes "planlægning", fordi du planlægger og prioriterer de forbedringsforslag, som du vil implementere.
IMPLEMENTERING
I denne fase implementerer vi de forbedringer/løsninger, som du har valgt. Vi arbejder tæt med dig og dine medarbejdere i denne fase.
Udførelsen af denne fase er baseret på de konkrete ting, man ønsker at implementere. Fasen kan bl.a. indebære, at medarbejdere og ledelse trænes i nye måder at gøre tingene på. Vi gør dette ved hjælp af en anerkendt teknik, nemlig Train the Trainer-metoden.
FASTHOLDELSE
Denne fase fokuserer på at sikre de gevinster, som de tidligere implementerede forslag har givet, og som på nuværende tidspunkt vil være blevet en naturlig del af din hverdag. Vi fokuserer også på at skabe en kultur, der fortsat løbende forbedrer din virksomhed.
Hertil bruger vi forskellige teknikker, værktøjer og teorier såsom Kaizen samt teorier om kulturændringer og adfærdsdesign mv.
HVORDAN VIL ET PROCESOPTIMERINGSPROJEKT SE UD I DIN VIRKSOMHED?
I Tiblo har vi ikke en prædefineret standard skabelon, som vi benytter til at lave procesoptimeringsprojekter. Vi ved, at alle forretningssystemer er forskellige, og derfor vil en standardskabelon ikke være fordelagtigt at benytte. Vores holdning er, at ledelsen skal udpege det område, de ønsker vi skal lave procesoptimering på og så udarbejder vi et skræddersyet forløb til det specifikke projekt. Hvis du ønsker en holistisk analyse af hele din virksomhed, hjælper vi gerne med dette. Hvis du er interesseret i at evaluere en specifik proces, kan vi også håndtere dette.
På samme måde er vi klar til at støtte dig gennem alle fire faser (analyse, planlægning, implementering og fastholdelse) af forretningsoptimeringsprocessen eller gennem én bestemt fase. Hvis du f.eks. kun ønsker vores assistance til analysefasen og derefter vil gøre resten selv, vil vi arbejde ihærdigt på at give dig det bedste grundlag for dette. Arbejdets omfang er helt op til dig. Uanset omfanget vil du opnå en konkurrencemæssig fordel.
VORES KOMPETENCER
Vores procesoptimeringeksperter har stærke akademiske baggrunde og flere års praktisk erfaring inden for området. Tiblos CEO har primært arbejdet med procesoptimering da han uddannede sig til civilingeniør (produktionsingeniør og cand.polyt. i international teknologiledelse). Derefter arbejdede han som praktiserende konsulent inden for området. Han har udviklet en dyb forståelse af hvordan disse teorier er blevet implementeret i nogle af Danmarks største virksomheder samt fremtrædende internationale organisationer. I løbet af de sidste 15 år har han opnået en indgående teoretisk og praktisk viden om procesoptimering.
Vores virksomhed, Tiblo, er netop et produkt af vores viden indenfor dette område. Det antages ofte, at produkter af høj kvalitet er dyre og kræver meget tid til udvikling. Tiblos grundlæggere besluttede sig for at udfordre denne opfattelse. Vi analyserede vores arbejdsgange vedrørende digitale produkter og anvendte vores viden om procesoptimering. På innovativ vis skabte vi med stor succes en ukonventionel virksomhed, der leverer digitale produkter af høj kvalitet til lave priser og på kort tid. Hvis vi kan gøre det, kan du også.
Vi inkorporerer al vores teoretiske viden og mangesidede erfaring i ethvert procesoptimeringsprojekt i din virksomhed.
PRISER
MAKS. 450 DKK PER TIME MEN OFTE VÆSENTLIGT BILLIGERE
Vi foretrækker at give en fast pris på dit procesoptimeringsprojekt. Dermed kender du de præcise udgifter inden du påbegynder projektet. Det er dog først muligt at beregne prisen, når vi ved, hvad du har i tankerne. Du er måske interesseret i en overordnet evaluering af din virksomhed, eller måske har du nogle specifikke processer, der kan forbedres.
Hvis du foretrækker procesoptimeringsprojektet udført på timebasis i stedet for faste priser, koster det maksimalt 450 DKK pr. time. Timeprisen falder jo flere timer du køber. 90% af vores kunder køber projekter med fastprisaftale og opnår i praksis timepriser, der ligger væsentlig under 450 DKK per time.
De nævnte timepriser gælder for alle vores eksperter uanset deres anciennitetsniveau eller domæne (projektledere, teamledere, senior procesoptimeringskonsulenter osv.).
Vores priser er væsentligt lavere end mange andre danske bureauer, der arbejder med procesoptimering. Dette er naturligvis uden at gå på kompromis med kvaliteten. Du undrer dig måske over hvordan vi kan tilbyde procesoptimering i høj kvalitet til så lave priser. Svaret ligger i Tiblo Modellen.
GRATIS RÅDGIVNING
Vi vil gerne holde nogle møder med dig, hvor vi deler vores viden og erfaringer med optimering af forretningsprocesser. Du kan selv bestemme emnet for vores møder. Vi kan tilbyde værdifuld rådgivning uanset hvilket stadie du befinder dig i: om du overvejer at starte et procesoptimeringsprojekt, om du allerede har påbegyndt et procesoptimeringsprojekt eller om du har påbegyndt implementeringen af forbedringsforslag mv.
Møderne er 100 % gratis og uforpligtende. Du er på ingen måde forpligtet til at købe noget fra Tiblo efter disse møder.
ANBEFALINGER
Læs uddrag af, hvad virksomheder og personer har udtalt om deres samarbejde med os.
Tiblo har udviklet vores skræddersyede loyalitetsapp. Kunderne kan bruge appen til at opnå fordele, når de handler i en af vores 700 fysiske butikker i Europa. Tiblo har fungeret som en tæt og værdifuld sparringspartner gennem hele forløbet og har ydet konstant support fra idéstadiet til lancering af appen og efterfølgende. Samarbejdet med Tiblo har været meget produktivt. Vi er glade for arbejdets høje kvalitet, der er leveret hurtigt og til en fair pris.
Allan Svinth
CFO og direktør
Danske Idræt
Danske Idræt er en idrætsforening for medarbejderne i Danske Bank, med cirka 2.000 medlemmer. Vi havde brug for en ny digital platform (app og administrationsmodul), for at tilbyde vores foreningsmedlemmer en bedre oplevelse og samtidig forenkle det administrative arbejde. Tiblo har hjulpet os med dette arbejde og har været en kompetent samarbejdspartner gennem hele processen. Vi er glade for samarbejdet og den høje kvalitet, Tiblo leverer til en god pris.
Christina Jørgensen
Næstformand
*Billedet af Christina Jørgensen er et dummy billede. Det rigtige billede uploades snarest.