Introduktion
Der findes talrige eksempler på virksomheder, der er gået ind i en branche og har gjort tingene på en ny og bedre måde end de eksisterende spillere. Eksempelvis Uber (som omorganiserede og forbedrede taxabranchen for kunderne), Netflix (som opgraderede underholdningsoplevelsen), Wikipedia (som revolutionerede måden, hvorpå viden optages og deles i forhold til traditionelle leksika) eller Airbnb (som skabte nye forbindelser mellem potentielle udlejere og boligsøgende og derved leverede billig indkvartering til rejsende). Mange af disse virksomheder har sandsynligvis søgt inspiration til deres forretningsmodeller i procesoptimeringsteorier.
I 2019 udgav det anerkendte konsulentfirma McKinsey en omfattende rapport med titlen "Introducing the next-generation operating model" (en ’operating model’ er en undergruppe af en forretningsmodel). I denne rapport understreger McKinsey, at fremtidens succesfulde forretningsmodeller vil bruge procesoptimeringsteori.
Grundstenen i vores forretningsmodel er procesoptimeringsteori. Ved hjælp af denne teori har vi opfundet en ny forretningsmodel, der er fundamentalt anderledes end det andre konventionelle digitale bureauer i Danmark bruger. Den sikrer, at vores kunder får høj kvalitet, lav pris og hurtig levering. Denne kombination virker måske kontraintuitiv, fordi den traditionelle opfattelse er, at man ikke kan købe produkter af høj kvalitet til lave priser med en kort leveringstid. Ikke desto mindre er der indenfor procesoptimeringsteori enighed om, at høj kvalitet kan opnås med korte leveringstider og til lave omkostninger. Hos Tiblo har vi brugt procesoptimeringsteori og bevist, at det er muligt at gentænke den konventionelle forretningsmodel for digitale bureauer og dermed levere produkter af høj kvalitet med lave omkostninger på kort tid.
En af Tiblos grundlæggere har en akademisk uddannelse med en sjælden kombination: Han tog først en kandidatgrad som ingeniør, hvor han primært arbejdede med procesoptimeringsteorier, og derefter tog han en bachelorgrad i IT-udvikling. Efter endt uddannelse holdt han fast i sin interesse og har i praksis anvendt procesoptimeringsteori på mange cases fra den virkelige verden. I løbet af de sidste 15 år har han opnået en indgående teoretisk og praktisk viden om procesoptimering. Han har udviklet en dyb forståelse af hvordan disse teorier er blevet implementeret i nogle af Danmarks største virksomheder samt fremtrædende internationale organisationer.
For at udvikle Tiblo Modellen er teoretisk og praktisk viden fra IT-udviklingsområdet blevet kombineret med indgående viden om procesoptimeringsteori.
Tiblos forretningsmodel er kraftigt inspireret af de mest anerkendte procesoptimeringsteorier såsom Lean, Six Sigma, Theory of Constraints, Systems Thinking, BPR (Business Process Re-engineering), JIT (Just-in-Time) osv. Tiblo Modellen er også inspireret af de største teoretikere inden for optimeringsteori, såsom Edwards Deming, Eli Goldratt, Tahiti Ohno mv.
Denne side vil forklare Tiblo Modellen, og hvordan vores forretningsmodel grundlæggende adskiller sig fra andre digitale bureauer i Danmark. Som indledning til forklaringen begynder vi med et overblik over to ting: (1) hvordan et konventionelt digitalt bureau fungerer, og (2) den traditionelle opfattelse af forholdet mellem kvalitet, pris og leveringstid.
SÅDAN FUNGERER ET TRADITIONELT DIGITALT BUREAU I DANMARK
En udtømmende beskrivelse af, hvordan et traditionelt digitalt bureau i Danmark fungerer, vil være voldsom lang. For at holde teksten overskuelig, omfatter denne beskrivelse kun de vigtigste punkter, hvor Tiblos forretningsmodel adskiller sig væsentligt fra et konventionelt digitalt bureau i Danmark.
Det traditionelle bureau har et eller flere kontorer, hvor medarbejderne mødes fysisk og arbejder. Det kræver, at medarbejderne bor forholdsvis tæt på kontoret. Typisk bor medarbejderne inden for en radius af 50 km fra det kontor, de arbejder på, så de ikke skal bruge for meget tid på at pendle hver dag. Overordnet set betyder det, at bureauet kun kan ansætte folk, der enten bor tæt på det fysiske kontor eller som er villige til at flytte.
Ofte ligger disse kontorer i storbyer og på eksklusive adresser, så de kan tiltrække de rigtige medarbejdere og sende de rigtige signaler til deres kunder. Sådanne kontorer er som regel dyre. En anden udfordring forbundet med kontorer i storbyer er, at mange andre virksomheder også har brug for de samme medarbejdere: programmører, designere, softwaretestere mv. Virksomheder placeret i samme område kæmper konstant en indbyrdes kamp om de bedste medarbejdere. Konkurrencen om kvalificeret arbejdskraft i storbyerne betyder, at de konventionelle bureauer betaler høje lønninger.
Nogle bureauer vælger at åbne filialer i lande, hvor lønningerne er lavere end i Danmark, f.eks. i Polen, Rumænien eller Bulgarien. På trods af dette står de stadig over for de samme udfordringer: De kan kun ansætte medarbejdere, der bor tæt på deres kontorer, de skal stadig kæmpe om de bedste medarbejdere med andre virksomheder i området, og de skal stadig betale mange penge for kontorer, der skal ligge på attraktive adresser for at tiltrække de rigtige medarbejdere.
Når et konventionelt bureau har brug for en ny medarbejder, starter en rekrutteringsproces. Rekrutteringsprocessen kan varetages af bureauets HR-afdeling eller af et eksternt bureau, der er hyret til opgaven. Den forløber typisk som følger:
TRIN 1
Ansættelsesbureauet laver en jobannonce eller kontakter relevante kandidater.
TRIN 2
Kandidaterne sender deres ansøgninger. De har normalt omkring en måned til at gøre det.
TRIN 3
Bureauet læser ansøgningerne igennem og udvælger de tre til fem bedste kandidater til en samtale.
TRIN 4
Samtalerne begynder. Før eller under samtalen kan kandidaterne blive bedt om at tage en praktisk test (f.eks. en kodetest). Testen tager typisk en time eller to.
TRIN 5
Derefter afholder bureauet en anden og måske en tredje samtale. Til sidst vælger bureauet den kandidat, de ønsker at ansætte. Det tager typisk en måned fra ansøgningsfristen til den rigtige kandidat er fundet.
TRIN 6
Kandidaten opsiger sit nuværende job og begynder at arbejde hos bureauet efter opsigelsesperioden. Fra kandidaten er blevet ansat, til hun begynder at arbejde, går der typisk en til to måneder, afhængigt af opsigelsesperioden.
Altså tager det cirka tre til fire måneder, fra bureauet beslutter sig for at rekruttere en ny medarbejder, til personen begynder at arbejde, hvilket er relativt lang tid. Derudover er der altid en risiko for, at bureauet får ansat en person, som måske ikke er dygtig nok til jobbet. Den primære årsag til fejlrekrutteringen er, at den indledende testproces i den konventionelle rekrutteringsproces ikke er god nok til at evaluere en persons faglige færdigheder. En svag testproces kan føre til en dårlig udvælgelse.
Der er en enorm mangel på kvalificeret IT-personale (tech leads, programmører, UX-designere, softwaretestere osv.) i Danmark. Det betyder, at ansættelsesbureauerne har svært ved at finde kvalificerede folk. Derfor kan nogle bureauer blive tvunget til at ansætte folk, der ikke er kompetente nok til jobbet.
Den store efterspørgsel efter kvalificeret IT-personale i Danmark har også presset lønningerne i vejret. Højere lønninger til dygtige IT-folk presser dermed også projekt- og produktpriserne op.
Konventionelle bureauer har som regel lange leveringstider. Det skyldes blandt andet, at alle nuværende medarbejdere i de fleste tilfælde allerede er beskæftiget med igangværende projekter, når der kommer nye projekter. Det er for dyrt for bureauet at have ubeskæftigede medarbejdere ansat, som udelukkende venter på at der kommer nye opgaver ind. Alternativet er at hyre nye medarbejdere ind, når der kommer en ny opgave, men det tager ofte tre-fire måneder før den nye medarbejder starter i bureauet. Det konventionelle danske bureau har meget begrænsede muligheder for at sikre korte leveringstider. Enten kan man hæve priserne for at have ubeskæftigede medarbejdere ansat (som kan påbegynde nye opgaver med det samme), eller også må man lade kunden vente længe på, at medarbejderne afslutter igangværende projekter, eller at nye medarbejdere kommer til.
Konklusion: Digitale bureauer i Danmark har høje udgifter (lønninger, kontorer osv.), hvilket får dem til at opkræve relativt høje priser for deres produkter. Ligeledes er leveringstiderne ofte lange.
DEN TRADITIONELLE OPFATTELSE AF KVALITET, PRIS OG LEVERINGSTID
Mange tror, at pris og kvalitet hænger direkte sammen: Hvis man vil have et produkt af høj kvalitet, vil prisen uundgåeligt være høj, og hvis man vil have et produkt af lav kvalitet, kan prisen være lav. Derfor tror man ikke, at det er muligt at få et produkt af høj kvalitet til en lav pris.
Dr. Martin Barnes opfandt den klassiske tid/omkostning/kvalitets-trekant i 1969. Trekanten dikterer, at kvalitet, omkostninger og tid er indbyrdes forbundne, men på en måde, så lave priser og korte leveringstider ikke kan give produkter af høj kvalitet.
Indenfor procesoptimeringsteori (Lean, Six Sigma, Systems Thinking osv.) har man imidlertid længe hævdet, at dette er en udbredt misforståelse, og at det er muligt at tilbyde produkter af høj kvalitet i et hurtigt tempo og med lave omkostninger. Dette er lykkedes mange gange af virksomheder over hele verden ved hjælp af procesoptimeringsteori. Med Tiblo Modellen har vi gang på gang bevist, at det er muligt at producere digitale produkter af høj kvalitet til lave priser og med korte leveringstider.
HVAD ER TIBLO MODELLEN?
Hos Tiblo mener vi, at den vigtigste faktor for vores succes er at have tilfredse kunder. At tilfredsstille vores kunder er vores overordnede hovedmål. Tiblo Modellen er vores metode til at sikre tilfredse kunder.
Vi ved, at langt de fleste af vores kunder vil være tilfredse, hvis vi kan levere digitale produkter, der har: høj kvalitet, lav pris og korte leveringstider.
Vores primære mål er kundetilfredshed, mens vores tre delmål er at tilbyde digitale produkter af høj kvalitet, til en lav pris og med korte leveringstider. Samtidig mener vi, at det er muligt at nå alle disse delmål, hvis Tiblo har følgende tre elementer: højtkvalificeret og effektiv arbejdsstyrke, lave drifts- og variable omkostninger samt effektive interne og eksterne processer.
For at lette forståelsen finder du (nedenfor) en grafisk illustration af Tiblo Modellen. I Lean teorien bruger man Lean-templet til at illustrere teorien. På samme måde har vi også valgt at bruge et tempel til at illustrere vores Tiblo Model.
Som det fremgår af modellen, er (1) en højtkvalificeret og effektiv arbejdsstyrke, (2) lave drifts- og variable omkostninger og (3) effektive interne og eksterne processer de grundlæggende elementer, der gør det lettere at nå de tre delmål: (1) høj kvalitet, (2) lav pris og (3) kort leveringstid. På samme måde er de tre delmål grundlæggende for hovedmålet, som er tilfredse kunder.
Templet vil kollapse, hvis et enkelt element fjernes fra strukturen. Dermed vil det ikke være muligt at have tilfredse kunder. Derfor er det vigtigt for os konstant at forbedre alt i Tiblos setup for at styrke de tre grundelementer i Tiblo Modellen.
SÅDAN FUNGERER TIBLO , OG SÅDAN ADSKILLER VI OS FUNDAMENTALT FRA ANDRE BUREAUER I DANMARK
Vores setup er baseret på tre elementer, der danner grundlaget for Tiblo Modellen: (1) en højtkvalificeret og effektiv arbejdsstyrke, (2) lave driftsomkostninger og (3) effektive interne og eksterne processer.
En komplet beskrivelse af hele Tiblos setup vil være for omfattende. I stedet vil vi kun fokusere på de delelementer i Tiblos setup, som adskiller sig væsentligt fra den konventionelle måde at drive et digitalt bureau på i Danmark. Efter at have beskrevet de relevante delelementer, forklarer vi, hvordan de påvirker delmålene: (1) høj kvalitet, (2) lav pris eller (3) kort leveringstid.
At arbejde fra hvor som helst i verden
Hvordan fungerer det i Tiblo?
Hos Tiblo har vi ikke fysiske kontorer. I stedet har vi en "remote work"-politik, der giver mange fordele. Denne tilgang giver vores eksperter mulighed for at arbejde, hvorfra de vil, uanset om det er deres hjem, et lejet ’workation’-hus, et fælleskontor, et fællesområde o.lign. Valget er helt deres eget. Vi mener, at en arbejdsstyrke uden begrænsninger skaber en gladere samt mere kreativ og produktiv arbejdsstyrke.
Denne fleksibilitet gør det muligt for os at rekruttere eksperter fra hele verden. Plads begrænser ikke vores valg. Vi kan ansætte de mest kompetente folk fra ethvert sted på kloden. Alt, hvad en ekspert, der ønsker at arbejde for Tiblo, behøver, er en internetforbindelse. Tiblos eksperter er bl.a. bosiddende i Canada, Danmark, Bulgarien, Indien og Sri Lanka.
Hvordan påvirker det delmålene, og hvordan adskiller denne model sig fundamentalt fra andre digitale bureauer i Danmark?
Bureauer, der rekrutterer medarbejdere i Danmark, har svært ved at finde kompetente folk, fordi der er stor efterspørgsel på folk med stærke IT-kompetencer Danmark. Desuden kan disse bureauer i Danmark kun rekruttere folk, der enten bor tæt på det kontor, hvor den ledige stilling er, eller folk, som er villige til at flytte. Pendlertiden er en afgørende faktor for potentielle medarbejdere. Derfor er de talentpuljer, der er tilgængelige for bureauerne, små.
Vi har ikke de problemer. Vi har mange kandidater at vælge imellem, da vi kan vælge fra hele verden. Vi er ikke begrænset af, at kandidaterne skal bo tæt på vores kontor eller i et bestemt land. Vi kan ansætte de bedst egnede personer, uanset hvor de bor fysisk, så længe de har en internetforbindelse. Det gør det meget lettere for os at finde eksperter. Fordi vi kan ansætte toppen af de bedste talenter, er de produkter, vi leverer, af høj kvalitet.
Vores eksperter arbejder hjemmefra. De sparer en masse tid på transport hver dag. Det giver dem frihed til at fordybe sig i mere spændende og meningsfulde aktiviteter, der tilfører deres liv værdi, tilbringe tid med deres familier og venner, dyrke fritidsinteresser mv. Mange af vores eksperter har givet udtryk for, at denne ordning giver dem større arbejdsglæde. Vi tror på, at vores eksperters arbejdsglæde fører til høj kvalitet i deres arbejde.
Fordi alle vores eksperter arbejder hjemmefra, har vi ingen kontorudgifter. Det sparer os for mange penge hvert år, og vi overfører denne fordel til vores kunder i form af lave priser på vores digitale produkter.
Da vores eksperter ikke behøver at spilde tid og energi på daglig transport, er de generelt mindre stressede og har mere fritid. Når vi skal levere hurtigt, er vores eksperter derfor ofte villige til at tage overarbejdstimer, som gør, at vi kan imødekomme kunders ønskede leveringstid.
Rekruttering
Hvordan fungerer det i Tiblo?
Der er omkring 15 forskellige stillinger hos Tiblo, herunder front-end udvikler, back-end udvikler, UX-designer, UI-designer, softwaretester mv.
Vi har et meget omfattende rekrutteringssetup, som har testet flere tusinde potentielle kandidater i løbet af de sidste par år. For hver jobprofil har vi mellem 20 og 300 kandidater, der konkurrerer om den ledige stilling. For de fleste af vores ledige stillinger har der været tæt på 300 kandidater igennem vores rekrutteringsproces.
Kandidaterne starter rekrutteringsprocessen og gennemgår nedenstående trin:
TRIN 1
Vi har udviklet en omfattende og fagspecifik praktisk test til hver jobprofil. For kandidater, der er interesserede i en stilling, er testen obligatorisk. Det tager normalt mellem 5 til 15 timer at gennemføre den. For visse jobprofiler kan testtiden være længere.
TRIN 2
Kandidaterne skal derefter optage en video på 2-10 minutter, hvor de guider os gennem deres testløsning og illustrerer deres tilgang og tankeproces.
TRIN 3
Kandidaterne udfylder et regneark med oplysninger, der understøtter deres match med den ledige stilling: tidligere erfaring med specifikke teknologier, uddannelsesbaggrund, relevante kurser, de har taget, den by, de bor i osv.
Hver kandidat giver os disse tre input. Vi gennemgår kandidatens praktiske test og video i detaljer. Derefter skriver vi ned, hvad der var godt og dårligt i testen. Samtidig giver vi kandidatens testpræstation en samlet karakter på en skala fra nul til ti (nul for dårlig præstation og ti for fremragende).
Vi samler alle oplysninger fra kandidaterne i trin 3 i et stort, samlet regneark sammen med optegnelser over deres testresultater. For hver kandidat har vi således alle de relevante oplysninger, vi har brug for, herunder en kvalitativ og kvantitativ vurdering af kandidatens test. For de fleste af vores stillinger indeholder Excel regnearket oplysninger om ca. 300 kandidater.
Når vi har vurderet alle kandidaterne, afholder vi et online interview med dem, der har klaret sig bedst i testen. Efter interviewet foretager vi endnu en kvantitativ og kvalitativ vurdering af kandidaten. Når vi har afholdt alle interviews, ansætter vi den bedst egnede person.
Når vi i fremtiden skal ansætte endnu en person til en stilling, kigger vi bare på det kombinerede Excel-ark for den tilsvarende jobprofil og ansætter den næstbedst egnede kandidat. Vi tester løbende kandidater, så vores regneark vokser konstant med oplysninger om nye talentfulde kandidater. Som tidligere nævnt indeholder mange af vores regneark registreringer for over 300 personer, så vi har oplysninger om masser af talentfulde personer, som vi kan ansætte i fremtiden.
Hvordan påvirker det delmålene, og hvordan adskiller vores setup sig fundamentalt fra andre digitale bureauer i Danmark?
Som det fremgår, er den måde, vi rekrutterer nye kandidater på, meget anderledes end hvad konventionelle digitale bureauer i Danmark gør.
Kandidater, der ender med at arbejde for Tiblo, er blevet evalueret gennem en omfattende (fem til femten timer eller mere) praktisk test. Det giver os mulighed for at vurdere kandidaterne langt mere grundigt sammenlignet med konventionelle rekrutteringsprocesser. For det andet er puljen af kandidater, der tager testen, meget større, end hvad et konventionelt digitalt bureau i Danmark evaluerer. I de fleste situationer besætter vi vores ledige stilling med den person, der er den mest talentfulde i en pulje på helt op til 300 ansøgere. Det betyder, at de personer, vi ansætter, er meget dygtige, hvilket er med til at sikre, at de produkter, vi udvikler, er af høj kvalitet.
Som nævnt ovenfor har vi en samling af store regneark med oplysninger om potentielle kandidater, til de fleste af de stillinger, Tiblo måtte have i fremtiden. Vi har oplysninger om flere tusinde kandidater, som allerede har taget en test og er blevet vurderet både kvalitativt og kvantitativt. Hvis vi har brug for at opskalere vores arbejdsstyrke på et tidspunkt, kan vi gøre det meget hurtigt. Fra vi beslutter at ansætte en person, til hun begynder at arbejde for os, tager det typisk kun syv dage. I konventionelle IT-bureauer i Danmark eller andre steder tager onboardingprocessen typisk tre til fire måneder.
Vi kan spare en masse tid, fordi vi allerede har testet mange kandidater. Det giver os mulighed for at opskalere arbejdsstyrken meget hurtigt, hvis det er nødvendigt. Det betyder, at vi kan levere produkter med korte leveringstider til vores kunder. Hurtig onboarding gør det lettere for os at levere vores projekter hurtigt.
Arbejdsstyrke
Hvordan fungerer det i Tiblo?
Alle de eksperter, der arbejder for Tiblo, er freelancere. De er alle blevet ansat gennem en rekrutteringsproces, der involverer omfattende tests og evaluering. Før de blev ansat, skulle de bevise, at de var blandt de bedste, der havde ansøgt (ofte 300 personer).
Vores CEO og CTO bor i Danmark. Men størstedelen af vores eksperter bor i Indien. Der er gode grunde til, at størstedelen af vores eksperter kommer fra Indien. Der er 1,4 milliarder mennesker i Indien, ca. 120 gange Danmarks befolkning (5,8 millioner). Indien har en enorm pulje af dygtige IT-talenter med gode uddannelser. Mange af disse højtuddannede IT-professionelle taler godt engelsk. Lønningerne i Indien er lavere end i Danmark.
Nogle af verdens mest fremtrædende ledere i tech-branchen kommer fra Indien. Nedenfor kan du se fem af dem.
Alle tech-lederne ovenfor er født i Indien og har studeret på universiteter i landet. Nogle af vores eksperter har gået på de samme universiteter som dem.
Hos Tiblo ansætter vi kun dygtige eksperter med mange års praktisk erfaring og høj uddannelse. Vi har ingen praktikanter eller junior profiler, på vores kundeprojekter.
Vi ansætter alle vores eksperter direkte og betaler honoraret direkte til dem. Vi hyrer ikke eksperter gennem bureauer. For det første, holder denne tilgang udgifterne nede, da der ikke er nogen grådig mellemmand involveret. For det andet resulterer det i en bedre udvælgelse.
De eksperter, vi har ansat, er glade for at arbejde for Tiblo. De har stor frihed til at tilrettelægge deres arbejde, som det passer dem. Derudover får de mulighed for at lære en masse nye ting, da vi arbejder med de nyeste teknologier. Vores eksperter udtrykker stor tilfredshed med at arbejde for os, netop grundet dette setup.
Hvordan påvirker det delmålene, og hvordan adskiller det sig fundamentalt fra andre digitale bureauer i Danmark?
Alle de eksperter, Tiblo har ansat, har en omfattende uddannelse og mange års praktisk erfaring. De var blandt de bedste i de rekutteringstests, som et stort antal kandidater deltog i. Det vidner om deres høje faglige kompetencer, herunder deres evne til at skabe produkter af høj kvalitet.
De fleste af vores eksperter er bosat i Indien, hvor leveomkostningerne er betydeligt lavere end i Danmark: boligpriserne er lavere, prisen på mad er lavere, skatten er lavere osv. Det betyder, at du kan opretholde en god levestandard for betydeligt færre penge i Indien end i Danmark. Alle de eksperter, der arbejder for os, får en god løn. Samtidig er den løn, vores eksperter får, betydeligt lavere, end hvad en person med tilsvarende kompetencer får i Danmark. Lønningerne i Indien er også lavere end i Østeuropa (Polen, Bulgarien, Tjekkiet, Ungarn, Rumænien osv.). Selvom lønnen er lavere, er vores eksperters faglige niveau lige så højt som det, man finder hos digitale bureauer i Danmark. Eftersom vi bruger betydeligt mindre på lønninger, kan vi sælge vores produkter til en meget lav pris.
Konventionelle digitale bureauer i Danmark har som regel nogle medarbejdere i venteposition. Nogle gange er medarbejderne nødt til at være i venteposition i kortere eller længere perioder.
Det kan f.eks. ske, når en medarbejder er færdig med en opgave og venter på at komme i gang med den næste. Da medarbejderne er fastansatte, kan arbejdsgiveren ikke fyre dem, når de ikke har noget at lave. Medarbejdere, der ikke arbejder på kundeprojekter, tjener ingen penge til virksomheden, men skal stadig have løn. De mennesker, der arbejder på kundeprojekter, skal derfor også tjene penge til de medarbejdere, der ikke arbejder på kundeprojekter. Som kunde er du altså indirekte med til at dække bureauets udgifter til folk, der ikke er på et kundeprojekt. Det kan få priserne på dine projekter til at stige.
Hos Tiblo har vi ikke en masse faste fuldtidseksperter i venteposition. Vores model fungerer anderledes. Den er mere fleksibel. Der er mange eksperter i Indien og Sri Lanka, som har klaret sig rigtig godt i vores tests, og som er villige til at arbejde deltid på en behov-baseret ordning. Disse eksperter fortsætter med at arbejde i deres almindelige job i andre virksomheder og tilknyttes Tiblo, når de bliver bedt om det. Vi har en stor pulje af sådanne eksperter. Disse eksperter gør, at vi kan håndtere alle udsving i arbejdsefterspørgslen ud over vores normale minimumsefterspørgsel, herunder stejle spidsbelastninger. Vores deltidseksperter er pålidelige og gennemtestede med en solid portion erfaring og professionalisme. De sikrer altid, at vi lever op til vores mål om hurtig levering.
På den måde har vi næsten ingen udgifter til eksperter, der ikke arbejder på et kundeprojekt. Det giver os mulighed for at holde omkostningerne nede og sælge produkterne billigere til dig.
En gang imellem møder vi potentielle kunder, som har en forudindtaget holdning om, at IT-arbejde udført af indere fører til dårlige resultater. Det kan f.eks. skyldes, at kunden selv har fået udviklet IT af indere, hvor projektet gik galt. Det kan også være, fordi kunden har hørt om andre, der har fået udviklet IT-produkter i Indien, som viste sig at være dårlige. Og det er korrekt, at der har været IT-produkter udviklet af indere, som er slået fejl. Vores erfaring er, at det ikke skyldes, at folk fra Indien arbejder på en måde, så tingene går galt. Det kan gå galt overalt i verden, når kunden ansætter folk, der ikke er dygtige nok. Hvis den rekrutteringsproces, man bruger, ikke er omfattende og god nok, er der stor risiko for, at produkter, der er udviklet af et inkompetent udviklingshold (rekrutteret gennem ringe procedurer) går galt. Vores erfaring er, at det kræver mange ressourcer og meget tid at finde dygtige folk i Indien. Vi har et meget omfattende rekrutterings- og testsystem, som sikrer, at de eksperter, vi hyrer fra Indien, er i stand til at levere arbejde af høj kvalitet. Vi er overbeviste om, at de projekter, der mislykkedes, ikke skyldtes ansættelsen af indere, men derimod at rekrutteringsprocessen ikke var god nok.
For at opsummere denne del af diskussionen: Eftersom vi bruger en meget effektiv rekrutteringsmetode, har vi ikke mangel på kvalificeret personale som mange konventionelle bureauer i Danmark. Med meget kort varsel kan vi hyre alle de eksperter, vi har brug for. Det betyder, at vi kan sætte mange eksperter til at arbejde på dit projekt på samme tid. Hvilket i sidste ende betyder, at vi kan levere produkter af høj kvalitet på kort tid.
Projektledelse
Hvordan fungerer det i Tiblo?
Når du køber et digitalt produkt fra Tiblo, får du altid tildelt en enkelt projektleder, som håndterer dit projekt fra start til slut og som er ansvarlig for den samlede leverance. Du bliver altså aldrig kastet rundt mellem flere forskellige ledere med hver deres ansvarsområde.
Projektlederen vil være en person, der taler dit sprog: Dansk, norsk, svensk, tysk eller engelsk.
Din projektleder vil være ekspert i det digitale produkt, du køber. Hun vil have de faglige færdigheder til selv at lave dit produkt. Hvis du f.eks. vil have en app, skal din projektleder have den omfattende praktiske erfaring og brede teoretiske viden, der kræves for at kode apps. Hos Tiblo får du aldrig projektledere, som er gode til projektledelse, men som ikke har praktisk erfaring og teoretisk viden om det digitale produkt, du ønsker at købe.
Før vi starter samarbejdet, vil vi altid mødes med dig fysisk eller online. Senere i forløbet mødes vi primært online, medmindre du ønsker et fysisk møde. Det er vores erfaring, at online møder er meget effektive. Gennem online møder sparer vi transport og tid i forbindelse med fysiske møder.
Vi har en agil tilgang til projektledelse. Det betyder, at vi hellere vil holde korte møder ofte fremfor lange møder, der kræver omhyggelig planlægning. Ved at have hyppig kontakt kan vi fremvise vores fremskridt og hurtigt ændre ting, hvis du har brug for justeringer. På den måde undgår vi at spilde mange arbejdstimer på noget, der senere skal laves om. Da vi gerne vil have korte møder ofte, er det en stor fordel at mødes online i stedet for fysisk. Vores effektive online mødekultur giver os også mulighed for at holde møder med kort varsel. Ud over at reducere omkostningerne, fremmer denne tilgang også hurtigere levering.
Som nævnt ovenfor taler din projektleder dit sprog: Dansk, norsk, svensk, tysk eller engelsk. I løbet af processen kan der opstå situationer, hvor du har brug for at kommunikere med vores eksperter ansigt til ansigt eller via e-mails. Vores eksperter er gode til engelsk i skrift og tale, men kan ikke håndtere dansk, norsk, svensk eller tysk. Hvis du ikke ønsker at kommunikere på engelsk, vil din projektleder være ansvarlig for oversættelsen, hvilket er helt normalt og noget, vi gør for mange kunder. Hvis du kan kommunikere på engelsk, sparer vores projektleder tid, og dermed bliver projektet lidt billigere for dig.
Hvordan påvirker det delmålene, og hvordan adskiller det sig fundamentalt fra andre digitale bureauer i Danmark?
Det er svært at finde projektledere, der kan forstå en kundes forretning og samtidig udvikle digitale produkter. For eksempel er det svært at finde en dygtig app-udvikler, som også er dygtig til at forstå en kundes forretningsbehov. Det betyder, at mange traditionelle digitale bureauer i Danmark ansætter en projektleder, som ikke er ekspert i at udvikle digitale produkter. Denne projektleder er god til at styre projekter (håndtere Excel-ark, tidsplaner, økonomi osv.) og forstå kundens forretningsbehov. En projektleder med denne begrænsning bliver et mellemled mellem kunden og den fagperson, der udvikler det digitale produkt. Hendes opgave er at forstå kundens behov og oversætte dem til en fagperson (programmør, UI-designer osv.), der arbejder på projektet.
Der er flere problemer forbundet med denne form for projektledelse. Når du som kunde stiller spørgsmål til projektlederen, kan hun have svært ved at svare på dem, fordi hun er nødt til at konsultere de fagfolk, der arbejder på projektet, for at kunne svare fyldestgørende. Det betyder, at tingene tager lang tid og er dyre, fordi der ofte skal involveres mange mennesker i at besvare dine spørgsmål. Det betyder også, at du ikke kan bruge din projektleder som sparringspartner, da hun ikke har de nødvendige tekniske færdigheder.
Da projektlederen ikke har de nødvendige tekniske kompetencer, kan hun uforvarende komme til at foreslå løsninger på problemer undervejs i processen, som senere viser sig at være uhensigtsmæssige. Disse løsninger skal efterfølgende laves om, når fagfolkene går i gang med udførelsen, hvilket er spild af ressourcer.
Det konventionelle digitale bureau i Danmark kan vælge at have flere faggrupper med til kundemøderne for at kunne svare fyldestgørende på dine spørgsmål. Det gør til gengæld dit digitale produkt dyrere, da virksomheden skal bruge flere ressourcer til disse møder.
Det scenarie, der er skitseret ovenfor, udspiller sig ikke hos Tiblo. Vi har ikke projektledere, der ikke er eksperter i de tjenester/produkter, du vil købe. Alle vores projektledere har en omfattende uddannelse og mange års praktisk erfaring med at udvikle den type produkter, du ønsker. De er derfor rustet til at besvare de fleste af dine spørgsmål med det samme. Ligeledes kan du bruge dem som sparringspartnere undervejs i projektet, da de har den nødvendige praktiske og teoretiske viden. På den måde undgår vi også at spilde tid og penge på situationer, hvor vi skal lave arbejdet om, fordi projektlederen foreslår nogle ting, som senere viser sig at være uhensigtsmæssige.
Det betyder, at du som kunde hos Tiblo får et produkt af højere kvalitet, fordi du får den nødvendige professionelle sparring. Det betyder også, at leveringstiden bliver kortere, da der ikke spildes tid på at vente på svar fra forskellige fagfolk. Derudover vil prisen også være lavere, da der er mindre spildtid i vores projektstyringsmetode.
Priser
Hvordan fungerer det i Tiblo?
Når du køber et digitalt produkt fra Tiblo, giver vi dig altid en fast pris, før vi begynder at arbejde på dit projekt. Det betyder, at du altid ved, hvad dit færdige produkt koster lige fra starten. Du får ingen uforudsete ekstraregninger. Hvis det viser sig at blive dyrere, end vi først havde regnet med, afholder vi de ekstra udgifter.
Hvis du vil have arbejdet udført på timebasis, kan vi gøre det. Men 95% af vores kunder foretrækker fastprisaftaler. Med fastprisaftaler kender du omkostningerne, før arbejdet med projektet går i gang, og dine udgifter til projektet bliver billigere end det, du ville betale på timebasis.
Hvordan påvirker det delmålene, og hvordan adskiller det sig fundamentalt fra andre digitale bureauer i Danmark?
Man hører ofte om IT-projekter, både i den offentlige og private sektor, som er blevet dyrere end forventet. Årsagen kan være, at kunden ikke fik en fast pris, da projektet gik i gang.
At tilbyde faste priser på digitale produkter er forbundet med stor usikkerhed og risiko. Derfor ønsker mange konventionelle digitale bureauer i Danmark ikke at tilbyde fastprisprojekter. Selv blandt dem, der giver faste priser, vælger mange at give høje priser for at dække usikkerheden og risikoen i projektet. Normalt ønsker konventionelle bureauer at arbejde på timepriser. Usikkerheden og risikoen sendes i dette tilfælde videre til kunden.
Hos Tiblo vælger vi at tage usikkerheden og den tilhørende risiko på vores skuldre. Vi arbejder nærmest udelukkende med fastprisaftaler. Vi har processer og værktøjer, der hjælper med at reducere risikoen og usikkerheden, når vi begynder på et projekt. Et godt eksempel på et sådant værktøj er vores interaktive prototype. Endnu vigtigere for os er vores overordnede mål om at have tilfredse kunder. Vi ved, at vi kan få mere tilfredse kunder ved at fjerne usikkerheden fra dem, ved at bære risikoen på vores skuldre. Ved at tilbyde faste priser ønsker vi tilfredse kunder.
Kunder indhenter normalt pristilbud fra flere bureauer og vælger det bedste tilbud. Det er helt naturligt. Vi ved, at vi altid er i konkurrence med andre virksomheder. Det er derfor, vi tilbyder lave og faste priser, så vi kan vinde projektet. Som tidligere nævnt kombinerer vi vores lave og faste priser med hurtige leveringstider og høj kvalitet.
Vores fastprispolitik betyder, at du som kunde vil opleve større tilfredshed med vores arbejde, fordi vi fritager dig for den usikkerhed og risiko, der er forbundet med det. Det betyder, at du aldrig risikerer at skrive under på et projekt, der i sidste ende viser sig at blive dyrere, end du forventede.
Processer
Hvordan fungerer det i Tiblo?
Vi forsøger hele tiden at forbedre vores interne og eksterne processer. Disse forbedringer er baseret på anerkendt procesoptimeringsteori (Lean, Six Sigma, Systems Thinking, JIT osv.). Optimeringerne fokuserer på at reducere driftsomkostninger (herunder lønninger), øge medarbejdertilfredsheden, forbedre kvaliteten, reducere leveringstiden osv.
At beskrive alle vores interne og eksterne processer er en alt for stor opgave. For at demonstrere, giver vi to eksempler på vores processer.
Eksempel 1: Som en del af vores designproces udvikler vi ofte tre forskellige designforslag. Kunderne modtager tre konkrete designmuligheder til deres digitale produkter. Kunderne vælger det design, de bedst kan lide, og giver feedback på det. Vi ændrer designet i overensstemmelse hermed, søger yderligere feedback og bliver ved med at ændre designet, indtil kunden er tilfreds. Til sidst har kunden et design, hun er tilfreds med.
Eksempel 2: Alle vigtige elementer i de digitale produkter, vi laver, bliver kontrolleret af mindst én anden person end den, der har lavet dem. Et eksempel på dette er, at næsten al kode, der produceres i vores løsninger, gennemgås af en anden person. Ligeledes bliver al arkitektur til vores løsninger gennemgået af flere personer.
Hvordan påvirker det delmålene, og hvordan adskiller det sig fundamentalt fra andre digitale bureauer i Danmark?
Vores tilgang til kunderne samt måde at arbejde på er på mange måder meget anderledes end de fleste konventionelle digitale bureauer i Danmark. Et eksempel på dette er den designproces, der er nævnt ovenfor. De fleste konventionelle bureauer foretrækker at afregne deres kunder på timebasis. Det betyder, at jo mere tid bureauet bruger på at skabe og tilpasse dit design, jo dyrere bliver projektet. Som kunde indser du måske, at du ikke kan investere den tid, der kræves for at få dit drømmedesign, fordi budgettet er ved at være opbrugt.
Da vores kunder ofte får tre forskellige designs fra starten, har de mere at vælge imellem. Fastprisaftalen betyder, at vi fortsætter med at ændre designet, indtil kunden er tilfreds. Det sikrer, at vores kunder ikke behøver at bekymre sig om deres budgetter, mens de reviderer og færdiggør deres design.
Det andet eksempel på en proces, der er nævnt ovenfor, er en af vores metoder til kvalitetssikring. Som beskrevet ovenfor bliver alle vores nøgleelementer kontrolleret af flere personer. Det resulterer i den høje kvalitet af vores produkter.
Denne tekst nævner kun to eksempler på vores processer. Men alle vores processer er sat op på samme måde, så de påvirker elementerne i Tiblo Modellen positivt, og vi kan nå vores mål om at have tilfredse kunder.
Valg af teknologi
Hvordan fungerer det i Tiblo?
Når man skaber et digitalt produkt, er der ofte mange forskellige teknologier, der kan bruges. Hvis du f.eks. skal lave en ny hjemmeside, kan du gøre det ved at kode den fra bunden, ved at bruge et CMS-system eller gøre noget helt tredje. Hvis det er en simpel hjemmeside med få funktioner, vil det aldrig være den bedste løsning at kode hjemmesiden fra bunden. Til det formål kan vi bruge andre teknologier, som er langt mere effektive.
Vi forsøger altid at bruge de mest effektive teknologier til specifikke opgaver. Et eksempel på en effektiv teknologi er Microsoft Xamarin. Microsoft Xamarin gør det muligt at udvikle apps på den halve tid sammenlignet med den tid, det tager at arbejde med traditionelle teknologier. Vi er blandt de digitale bureauer i Nordeuropa, der har størst erfaring med at bruge Microsoft Xamarin.
Hvordan påvirker det delmålene, og hvordan adskiller det sig fundamentalt fra andre digitale bureauer i Danmark?
Ved at bruge de mest effektive teknologier kan vi fremstille produkter af høj kvalitet hurtigere og billigere. Det betyder, at vi kan levere produkter af høj kvalitet med kort leveringstid og til lave priser.
KONKLUSION
Altså er vores forretningsmodel fundamentalt anderledes end de konventionelle digitale bureauer i Danmark. Vores model er indrettet til at levere digitale produkter af høj kvalitet, til lave priser og med korte leveringstider. Vores arbejde gennem de sidste par år har vist, at Tiblo Modellen er en succesfuld model.
Hvis du har spørgsmål til Tiblo Modellen eller gerne vil have os til at uddybe noget, er du meget velkommen til at kontakte os.
ANBEFALINGER
Læs uddrag af, hvad virksomheder og personer har udtalt om deres samarbejde med os.
Tiblo har udviklet vores skræddersyede loyalitetsapp. Kunderne kan bruge appen til at opnå fordele, når de handler i en af vores 700 fysiske butikker i Europa. Tiblo har fungeret som en tæt og værdifuld sparringspartner gennem hele forløbet og har ydet konstant support fra idéstadiet til lancering af appen og efterfølgende. Samarbejdet med Tiblo har været meget produktivt. Vi er glade for arbejdets høje kvalitet, der er leveret hurtigt og til en fair pris.
Allan Svinth
CFO og direktør
Danske Idræt
Danske Idræt er en idrætsforening for medarbejderne i Danske Bank, med cirka 2.000 medlemmer. Vi havde brug for en ny digital platform (app og administrationsmodul), for at tilbyde vores foreningsmedlemmer en bedre oplevelse og samtidig forenkle det administrative arbejde. Tiblo har hjulpet os med dette arbejde og har været en kompetent samarbejdspartner gennem hele processen. Vi er glade for samarbejdet og den høje kvalitet, Tiblo leverer til en god pris.
Christina Jørgensen
Næstformand
*Billedet af Christina Jørgensen er et dummy billede. Det rigtige billede uploades snarest.